Dacă firmele românești sunt pregătite pentru internaționalizare, ar trebui să se orienteze la câteva categorii de piețe, printre care se numără și Balcanii de Vest, destinație în favoarea căreia a pledat și Patricia Răduț, Ministru consilier, Biroul de promovare comercial-economică, Ambasada României din Tirana, în cadrul celei de-a cincea ediții a dezbaterii profesionale interactive despre internaționalizarea afacerii, sub egida ”Nimeni nu e profet în țara lui”, organizată pe 22 februarie pe platforma Global Construct Manager.

Motivele invocate: ”Balcanii de Vest reprezintă piața cea mai aproape de România, cu o cultură asemănătoare, deci pentru firmele românești nu ar fi un pionierat, cum ar fi Asia, Africa sau alte continente.”

În ceea ce privește domeniul investițiilor, Patricia Răduț a dat exemplu modelul elvețian pentru Balcanii de Vest. Elvețienii se pare că au un produs care acordă unei firme cel mult 500.000 de euro, să-și dezvolte o afacere în Balcanii de Vest, indiferent de domeniu.

Albania a excelat la turism și construcții

Potrivit Patriciei Răduț, în anul 2020, Albania a avut o creștere de 5% în domeniul construcțiilor, în timp ce restul țărilor din Europa au înregistrat scăderi. Un alt exemplu de succes: ”Polonezii au pus degetul pe hartă pe Albania și pe Macedonia, pe partea de turism, și, în anul 2020, când era maximă pandemie în Europa, Albania a renunțat la toate restricțiile și, astfel, a fost invadată de turiști. Când firmele românești au dorit să colaboreze cu hotelurile din Albania, nu s-a mai putut, deoarece polonezii le contractaseră pe toate.”

”Turismul are condiții favorabile și pentru că Albania este o țară în care te simți în siguranță, nu se fură și nu se tâlhărește, în ciuda reputației proaste a albanezilor. Din păcate, românii nu cunosc realitatea din Albania, o cauză fiind și lipsa promovării”, a mai spus Ministrul consilier de la Biroul de promovare comercial-economică, din Ambasada României din Tirana.

Dezbateri despre internaționalizarea afacerilor

Internaționalizarea și diversificarea sunt aspecte cheie care sunt adesea luate în considerare de companiile europene de construcții, în proiectarea planurilor lor strategice. Adoptarea unor astfel de strategii a devenit mai răspândită în ultimii ani datorită globalizării, care a creat un mediu mai competitiv în industria construcțiilor. Acestea sunt premisele organizării dezbaterilor despre internaționalizarea afacerilor, pe platforma GlobalConstructManager.ro. Seria acestor discuții a ajuns la ediția a cincea.

Dezbaterea video „Internaționalizarea afacerilor. Nimeni nu e profet în țara lui” face parte din programul de comunicare și interacțiuni directe din cadrul Comunității GlobalConstructManager, dezvoltat de Oameni și Companii, cu sprijinul Wienerberger și Alumil, în calitate de parteneri.