Daniela Andrioaie, Consultant strategic, Kearney: 2022 ar putea fi un alt an cu o creștere peste medie, datorită acumulărilor economiilor din timpul pandemiei

 

Tendințele fluxurilor financiare și criza de resurse umane

Daniela Andrioaie a fost chestionată în legătură cu tendințele din această perioadă, în lume, în ceea ce privește fluxurile financiare la fondurile de investiții, cum se manifestă în domeniile legate de construcții, în Europa de Est și România, în Orientul Mijlociu.

”Au fost niște blocaje în lanțurile de aprovizionare, dar acestea încep să se alinieze și fluxul de mărfuri ar putea reveni, în curând, la normal. Inflația ar trebui să scadă până la jumătatea anului 2022, însă, în prima parte a anului, va fi dificil, din cauza creșterii prețurilor. Este o criză de resurse umane – câteva milioane de lucrători ar putea reveni pe piața forței de muncă, dacă tensiunile cauzate de pandemie se estompează, cu toate acestea, deficitul de forță de muncă va continua să persiste. Rezerva Federală ar putea să se apropie de o poziție monetară neutră, ceea ce înseamnă că Rezerva Federală nu va încerca să contribuie nici la o creștere economică, nici la o diminuare, ceea ce înseamnă că ratele sunt compatibile cu ocuparea deplină a forței de muncă, cu o creștere tendențială și prețuri stabile”, a explicat consultantul strategic.

Construcțiile conectate

Legat de domeniul investițiilor, Daniela Andrioaie a arătat că, în sectorul construcțiilor, peisajul industriei evoluează destul de rapid, firmele de inginerie antreprenore și participanții din întreg lanțul valoric realizează beneficii și implementează din ce în ce mai mult tehnologia, la toate nivelurile din construcții: ”România primește un deosebit interes, din partea fondurilor de investiții europene și americane. Iar în ceea ce privește construcțiile conectate, spre exemplu, avantajul se află în tehnologiile emergente și datele și analizele avansate, pe care aceste noi capacități le pot permite. În 2022, construcția conectată va fi, cel mai probabil, pentru investiții digitale majore, pentru a conecta, integra și automatiza operațiunile și, mai ales, pentru a duce întregul lanț valoric pe o infrastructură inteligentă și sigură.” 

Metode de business, adaptate unei noi destinații

Chestionată în legătură cu strategia firmelor pentru a putea fi competitive, oriunde își aleg să mergă, în altă destinație decât cea tradițională, Andrioaie a răspuns: ”Cele mai simple metode pentru a merge într-o nouă geografie sunt fie fuziunile și achizițiile, fie apelarea la servicii de consultanță sau parteneriate de tip joint venture cu firmele locale din zona geografică respectivă. 96% din Imm-uri sunt încrezătoare că pot desfășura activități în străinătate și consideră că extinderea la nivel internațional este o modalitate de a avea acces la angajați și furnizori de înaltă calitate și este și un pas pentru o creștere continuă.” 

IMM-urile creează 85% din noile locuri de muncă din Europa

”Întreprinderile mici sunt motorul creșterii economice. În Europa, sunt peste 25 de milioane de întreprinderi mici și reprezintă mai mult de 50% din PIB și creează 85% din noile locuri de muncă. În ceea ce privește proprietarii de afaceri, ar trebui mai întâi să-și evalueze succesul pe piața internă și saturația actuală a pieței, înainte de a decide mutarea pe o piață internațională. Ceea ce s-a observat la nivel european, cât și la nivel internațional, este faptul că acele companii care exportă servicii sau produse cresc mai repede decât cele care nu exportă. Firmele care exportă oferă posibilități mai bune de avansare în carieră, își extind vânzările totale anuale și sunt mai puțin susceptibile de a da faliment, devin mai competitive pe plan local, comenzile din străinătate au volume mai mari față de cele plasate de cumpărătorii locali”, a mai spus consultantul.

Studiul de fezabilitate, valabil și pentru piața internațională

Alte sfaturi: ”Este important să rețineți că, dacă vindeți un serviciu, acesta este considerat tot un export și veți intra pe noi căi legale. În ceea ce privește piața internațională, trebuie cercetată, așa cum ați face un studiu de fezabilitate pe o piață internă și se vor pune aceleași întrebări: cât de mare este piața, cine este concurența, cum arată peisajul pentru potențialii clienți, cum intenționați să-i abordați.”

Dezbaterile despre internaționalizarea afacerilor

Internaționalizarea și diversificarea sunt aspecte cheie care sunt adesea luate în considerare de companiile europene de construcții, în proiectarea planurilor lor strategice. Adoptarea unor astfel de strategii a devenit mai răspândită în ultimii ani datorită globalizării, care a creat un mediu mai competitiv în industria construcțiilor. Acestea sunt premisele organizării dezbaterilor despre internaționalizarea afacerilor, pe platforma GlobalConstructManager.ro. Seria acestor discuții a ajuns la ediția a cincea.